useridguestuseridguestuseridguestERRORuseridguestuseridguestuseridguestuseridguest
Charter: St. Pölten, Augustiner Chorherren (976-1668) 1188
Signature: 1188
no graphic available
Zoom image:
Add bookmark
Edit charter (old editor)
1188
Theobald, Bischof von Passau, bestätigt den Tausch, durch den sein Vorgänger Konrad gegen zwei Lehen zu Spratzern vom Stifte einen Maierhof zu Wernersdorf erwirbt.
Source Regest: LAMPEL, Urkunden Sanct Pölten (=FRA I, Wien 1981) S. 20
 

cop.
A, 57' nr. 89 (A); 22' nr. 21 (A); C, 108 nr. 173.

    x
    a C.b In nomine sancte et individue trinitatis. Theobaldus dei gracia Pataviensis episcopus cunctis Christi fidelibus salutem in perpetuum.c Cum omnibus Christi fidelibus et ecclesiis per episcopatus nostri diocesim circumquaque constitutis in causis et peticionibus iustis et ideoneis benignum favorem prestare debeamus, summopere tamen monasteriis et ecclesiis ab antecessoribus nostris in laudem Christi sanctorumque fundatisd beneficia seu quecumque subsidiorum suffragia nos debere cognoscimus. Innotescat igitur tam presentibus quam et futuris Christi fidelibus, quod nos felicis memorie antecessoris nostri domini Chuonradi venerabilis quondame Pataviensis episcopi filii marchionis Liupoldif concambio cum fratribus in domo Sancti Ypoliti facto iuxtag peticiones ipsorum iure nostro astipulari dignum iudicavimus. Modus autem concambii talis est: Prefatus iam pie recordationis antecessor noster dominus Chuonradus curiam maierinam in loco qui dicitur Wernhersdorf a predictis memorate ecclesie fratribus plurimis annis iuste hactenush possessam unanimi ipsorum consensu in suam suorumque successorum potestatem et ius possessionis huius concambii tenore suscepit ut duo beneficia Spraezerni cum decimis novalium infra terminos parrochie Sancti Ypoliti extunc inj reliquum tempus futurorum ad Pata viensem episcopum pertinentium pari iure possessionis ipsi fratres reciperent. Quod et ita factum testibus idoneis plerisque adhuc vivis pariter quoque scriptis sepe iam dicti fratres comprobare paratos se exhibuerunt, et ut nos ius eiusdem concambii litteris nostre confirmationis corroboraremus,k exorabiles non invenerunt. Nos igitur antecessoribus nostris in hac quoque parte pro debito deferentes pretaxatum iam concambium cum propria voluntate cum kathedralium nostrorum consilio nec non et subscriptorum ministerialium nostrorum testimonio presertim cum presenti pagina nostro sigillo signata,l ut inconvulsum maneat et perpetuo ratum, in nomine domini nostri Jesu Christi et tam successorum nostrorum quam et antecessorum nostrorumm auctoritate confirmamus.n Huius confirmacionis testes sunt, de choro Pataviensi: Purchardus, Wernherus prepositus, magister Richerus‚ Chunradus Swevus, magister Sigelochus, Pruno sacerdos, Hainricus de Stoufe, Rudolfus plebanus, Otto de Lengenbach,o Rudolfus Stuobech,p Irnfridus de Gnanendorf, Albero de Viehofen, Waltherus de Tannenberch,q Ortolfus de Griezchirchen,r Otto de Stouderstorf,s Waltherus semiliber, Fridricus de Sconebuohelt et frater eius Mangoldus, Hermannus de Steudersdorfu et gener eius Heinricus, Arnoldus de Spraezern, Sighardus camerarius, Rudolfus de Walde et fratres eiusv Chunradus, Otto, Heinricus, Rudolfus marschalcus, Marquardus Chræier iunior,w Hartliep, Euander de Leimgrube. Acta sunt hec anno domini MCx LXXXVIII, indictione VI, tempore domini Theobaldi venerabilis Pataviensis ecclesie episcopi, decimo octavo ordinacionisy sue anno.
    Source Fulltext: LAMPEL, Urkunden Sanct Pölten (=FRA I, Wien 1981) S. 20-22
    Editions
    • Duellius, Exc. 7, 11 (nach A2‚ wie aus parare für prestare erhellt, da in A2 unrichtig r statt st geschrieben wurde).


    LanguageLatein

    Notes
    1a A2, fehlt in A1 und C.b fehlt in C. c imperpetuum C.d fundantis A1.e quandam C.f Leupoldi A2, C.g A2, C, iusta A1.h A2, C, actenus A1.i Spraczaren C.j A2, C, fehlt in A1.k corrobaremus C.l confirmavimus A2, C.m fehlt in A2, C.n confirmavimus A2, C.o Lengpach A2, Lengenpach C.p Stübechk A2.q Tannberch A2.r Grieschirchen A2, Chriehchirchen C.s A2, C, Stendersdorf A1.t Schönnpüchel A2, Schonenpuchel C.u A2, C, Steuderstorf A1.v A2 setzt hier Beistrich.w minor C.x millesimo centesimo A2, C schreibt die ganze Zahl aus.y Wollte man hier an »consecratio« denken, die auf 1172, IX. 24, fällt, so müsste man einen Fehler in der Berechnung annemen, da das 18. Ordinationsjahr in die Zeit von 1189, IX. 24 bis 1190, IX. 24 fiele; es hätte dann also entweder zu heissen: decimo septimo ordinacionis sue anno, oder wäre das zur Indiction VI passende Jahr 1188 in 1189 oder gar 1190 mit der Indiction VII zu verwandeln. Schwerlich aber wird Bischof Theobald, der das Pfingstfest 1189 (28. Mai) mit Kaiser Friedrich I in disterminio terrarum, Austrie scilicet et Ungarie gefeiert hatte und dann demselben ins gelobte Land gefolgt war (Continuat. Zwetl., MG. SS. IX. 534 f.), sich nach dem 1. September 1189 noch in Deutschland haben aufhalten können. (Vergl. Müller-Maderna 2, 63.) Es muss daher wol an anno domini MCLXXXVIII, ind. VI festgehalten werden. An ordinacio statt "electio" ist aber auch nicht zu denken, da selbst die Wahl Diepolds schon in das Jahr 1172, II. 19 fällt (Continuat. Claustroneob. III, MG. SS. IX. 630, 30). Aehnliches gilt dann von der Priesterweihe, die man im eigentlichsten Sinne als ordinatio bezeichnet, die aber erst nach seiner Wahl erfolgte. (Vergl. Chron. Magni prest. MG. XVII. 497 a. a. 1172 u. s. w., woraus der ganze Vorgang erhellt.) Es bleibt also nichts übrig als anzunemen, dass man die "anni ordinationis" Diepolds von dem Jahre der Abdankung seines Bruders und Vorgängers zählte, wie auch die oben erwähnten Continuat. Claustroneob. und die Continuat. Cremifan. a. a. O. 546 Diepold als unmittelbaren Nachfolger Heinrichs auffassen, wobei sie allerdings des letzteren Abdankung erst 1172 annemen. Anderseits scheint gerade der besondere Umstand, dass Diepolds Priesterweihe erst nach seiner Wahl erfolgte, die auffallende Thatsache zu erklären, dass man sich in unserem Falle nach der ordinatio richtete, welche zwischen electio und consecratio in der Mitte liegt. Dass man sich übrigens in der Zählung der Amtsjahre Diepolds nicht ganz sicher fühlte, sehen wir aus dem gleichfalls irrig angesetzten anno pontificatus domini Diepoldi XI in der Göttweiger Urkunde von 1184, XI. 29 (abgedruckt bei Karlin F. R. A. II. 8, 274. Vergl. 277, Anm. 3); hier wäre wieder XII das Richtigere.
     
    x
    There are no annotations available for this image!
    The annotation you selected is not linked to a markup element!
    Related to:
    Content:
    Additional Description:
    A click on the button »Show annotation« displays all annotations on the selected charter image. Afterwards you are able to click on single annotations to display their metadata. A click on »Open Image Editor« opens the paleographical editor of the Image Tool.